Rally

Resultat Treskerundan 2018
Här hittar ni resultatet från Treskerundan 2018

Tidschema
Här hittar ni tidsplanen för Treskerundan 2018


Efteranmälan Treskerundan
Efteranmälan görs på telefon till Pär Edman. 0730802411

Progam Treskerundan
Program för Treskerundan kommer att finnas att köpa på Ica Thybergs, Mekonomen Arvika och Charlottenberg från kl 17:00 på torsdag den 18 januari.

Tips på boende till Treskerundan
Här hittar tips på boende inför trekserundan

Tidschema
Här hittar ni tidsplanen för Treskerundan 2018


Treskerundan 2016
Vi vill rikta ett jättetack till alla funktionärer, sponsorer och markägare för att Ni gjorde det möjligt för oss att arrangera Treskerundan, samt ett stort tack till alla gasglada deltagare som kom och förgyllde den här tävlingen med riktigt fin bilkörning!!

Här hittar Ni Resultatlistan för Treskerundan 2016

Resultat Treskerundan 2015
Totallista
Klass 2 ----- Klass 3
Klass 4 ----- Klass 5
Klass 6 ----- Klass 7
Klass 8 ----- Klass 9

Resultatlista Treskerundan 2013
Här hittar du resultatlistan från Treskerundan 2013

Bilder från TreskeRundan
Här finns bilder från TreskeRundan






Resultat Treskerundan 2012
Här är resultatlistan för TreskeRundan

Incar Pär Edman
Länk till filmer från Killingen klicka här

Killingen 13/8 2011
Efter 4-års uppehåll från "rektig" rallyåka bar det till skogs igen. Killingen stod på programet och som vanligt satt Fredrik Kruskopf i högerstolen.
På första sträckan var det lite ringrost i båda stolarn, precis vad man kan vänta efter ett sånt uppehåll. Vi lyckades i alla fall få till en hyfsad tid.
Ss 2 kändes bra redan från första meter. Noterna stämde underbart och vägen riktig häftig och utmanande. Vi körde punktering i nån av det sista kurvorna men det påverkade inte nämnvärt. Vi vannsträckan med ca 18 sekunder.
Ss3 var struken så vi åkte direkt till service där Magnus Bohm och Henry Edman inte talade om att vi ledde klassev, lika bra det. Vi lyckades rikta fälgen med punktering och få i ny luft.
På fjärde sträckan var det mycket rullgrus så jag höll igen lite för att inte göra nått dumt.
På Ss5 började värme göra sitt på gubbarna och det resulterade i en avåkning och ca 13 tappade sekunder.
Ss6 bjöd inte på några överaskningar men sjunde och sista sträckan bromsade jag stopp i en vinkel höger. Hade inte koncentrationen med mig helt enkelt.
På väg mot mål satt vi och resonerade att hade det inte varit för avåkningen och stoppet i vinkel så kunde nog ha blivit en bra placering.
När resultatet presenterades visade det sig att vi vunnit klassen trots misstag.
Stort tack till Magnus och Pappa för bra service och naturligtvis till Fredrik för de suveräna noterna.

Peder på Youtube
Några riktigt sköna onboard-filmer med "Gôtt ladd!". Klicka här

Rapport från Simrishamnsmixen
Ja då var vintersäsongen slut och blickar jag bakåt så får jag va nöjd med vad jag presterat, Nu ser jag fram emot grusåka!
Första tävlingen blev Simrishamnsmixen, Jag hade med mig Robin Brandel som co-driver och hans far som service. Brukar annars va co-driver åt Robin i Sverige Serien VOC.
Nervös innan start, skulle det gå att hålla i lika mycket som på vintern? Vi sa att vi försker att hitta ett bra tempo så får vi se vad det räcker till.

SS1: Gick lite trevande i början tycker jag, var lite feg. Sträckan gick mesta dels över stora gärden. 3 tid i klassen.

SS2: Fick inte till det tyckte jag, För mycket gas-släpp här å där. 4 tid i klassen.

SS3: Gick sämre å sämre nu, Hittade inget flyt, Snabb sträcka. 6 tid i klassen.

Service: Käkade hamburgare och kollade tider, Visade sig att jag låg 3 i klassen det trodde jag inte. Hade bara 4,7 sek upp till ledaren. Så det var riktigt tajt.
Nu skulle vi ladda på för fullt.

SS4: Längsta sträckan för dagen 1 mil, Gick ut med ett högt tempo, Skulle bara plocka tid. Visst överladd, Visade sig att Johansson trodde han kunde köra igenom stora vita balar, Men det kunde han inte blev en snurr och lite backande, Framskärmen liknade nåt som picasso hade gjort. Blev en 6 tid igen.

SS5: Efter lite samspråk på transporten så kom vi fram till att vi skulle tagga ner lite. Så denna sträckan fick vi till bra, fick en bra känsla. Blev en 2 tid i klassen.

SS6: Nu kändes det kanon inga gas-släpp här å där, blev 1 tid i klassen.

Service: Nu sket vi hamburgarna å colan nu var det bananner och vatten som gällde. Efter en koll i resultatlistan så låg vi fortfarande på en 3 plats men nu med 8 sek upp.

SS7: Sa till Robin innan start att nu gör vi ett riktigt försök. Sträckan inledde väldigt rakt var tre chikaner som jag träffade allihop. Sträckan gick jävligt bra totalsnabbaste voc,

SS8: Hade nu fått nys på att vi plockat in 6,8 sek på han som ledde så nu skjilde det bara 1,2 sek upp till vinst. Så nu skulle jag bara ta han. Snabb å fin sträcka körde allt va jag kunde.
Visade sig att vi slog Christoffer "han" Nordholm med 3,5 sek. Så vi vann klassen med god marginal på hela 2,3 sek. Var en skön känsla å vinna.

Tack till Familjen Brandel.

/Peder Johansson

Rapport från LBC-Ruchen
Då skulle man in i hetluften och slåss mot SverigeEliten i Volvo orginal, För att ha lika förutsättnigar så införskaffades fyra ny BF Goddrich.
Nu skulle min 240 få kriga mot 940, Var laddad som bara den innan start.

SS1: Gick bra, Vilket fäste jag hade helt enormt, Går inte att jämföra nya vinterdäck mot bra beg, Stor skillnad. Blev en Andra tid.

Service: Däcken såg bra ut så vi ändrade inget.

SS2: Tog i så mycket jag vågade, Var nära på en del ställen, Snabb sträcka med mycket uppför. Mot slutet så kom vi ikapp bilen framför, Jag blev en anings upprörd när faenskapet inte höll undan, Så det slutade med att min framruta blev full av stora stenskott, Men min rutinerade kartis Niklas på lugne röt till på mig och sa släpp av det är inte långt kvar till mål. Tappade runt 10 sekunder. Svårt att rå på 940 då. Tredje tid.

SS3: Fortsätte i samma tempo, Däcken fram började å fejda lite mot slutet, Blev en tredje tid igen.

Service: Bytte fram däcken

SS4: Nu skulle vi försöka ta in tiden på den framför. Sträckan började jävligt bra kändes kanon, skulle bli en bra tid kändes det som, Men 2 km före mål så var olyckan framme körde på en sten högerfram i en höger5a, Med tanke på vad mycket snö det var så kan inte stenen ha kommit dit på annat vis än att nån jävla gamjävel lagt dit den, Var ingen liten sten. Slog sönder hela fälgen och även däcket, Lite längre fram kom det en hårnål som jag med nöd och näppe klarade av, Var rätt mycket folk i hårnålen, Konstigt... Linkade oss i mål. Blev en Fjärde tid. Tappade 12-15 sekunder.

Summering: Blev en tredje Plats helt ok resultat tyckte vi.

/Peder Johansson

Rapport från Rally Finnskog
Jag och Niklas på lugne med Magnus Bohm och Anders Jangeby åkte över gränsen vi 9 tiden på fredagen med riktning Kongsvinger.
Började dagen med besikting som gick utan problem.
Fredagskvällen skulle det köras 3 ss i mörker som man inte är så van vid.

ss1 16,8 km
Gick bra inga större problem, Var ett lyft på slutet av sträckan som inte såg så farligt ut i mörkret men det lyfte rejält och Volvon landade på nosen så att säga, eftersom jag visste att sträckan skulle gå två
gånger så sa jag till Niklas att varna lyfet till nästa gång. 4:e tid bland voc.

ss2 Varaldskogen 26,9 km
En Klassiker så både jag och niklas Njöt varenda meter, var en dröm som gick i uppfyllelse, 4:e tid igen bland voc.

ss3 13,7 km
Nu ville man inte ställa till med nåt på sista sträckan för dagen så tog det säkra före det osäkra. 4 tid igen bland voc.

Summering av första dan: Ligger 4 totalt bland voc. 2,08 sek upp till Mats Karlsson, 1,45 ner till närmsta bakom. 1,50 upp till tredje. Så vi låg lite i ingemansland.

Dag 2

SS4 26,0 km
Vi sa att vi skulle försöka att ta in tid på han framför innan start, Sträckan gick bra tyckte vi men inte tillräckligt bra, 4:e tid igen bland voc.

Service: Bytte däck.

ss5 16.8 km
Sträkan körde vi igår i mörker, Så nu skulle vi försöka att slå den tiden. Flöt på bra, Ville lite för mycket på en del ställen så bakändan var mer i snövallarna än i spåren. Lyftet gick bra fick till en fin landning.
Förbätrade min tid med 39 sekunder. 4:e tid igen bland voc.

ss6 Varaldskogen 26,9 km
Nu var det dagsljus så då njöt vi ännu mer av sträckan är en upplevelse att få köra den. Mot slutet så började däcken ge vika. Förbättrade min tid med 1,13 sekunder. 5:e tid bland voc

ss7 13,7 km
Gick inte alls bra var som att köra med vanliga vinter däck sladdade hela tiden fick inget flyt alls, När vi kom i mål så visade det säg att däcken var helt slut. 7:e tid bland voc.

ss8 26,0 km
Nu skulle vi bara ta oss i mål hade drygt 4 minuter ner till femte plats så det skulle vi bara inte tappa. Sträckan gick bra inga onödiga risker. Men det var halt kan jag lova.
Klarade 4:e platsen.

Summering: Vi var nöjda med rallyt, 4 plats totalt bland voc var inte så dåligt tyckte vi. Bara att få köra ett sånt här rally var en fröjd.

Ps: Däcken är osäljbara Ds:

Tack till Niklas, Magnus, Anders

/Peder Johansson

Tuff uppladning inför Finnskogavalsen
Peder Johansson och Co-drivern Niklas Andersson ställde som enda Treske ekipage upp i årets upplaga av Finnskogsvalsen.

Tävlingen arrangerades av MK Ratten och bestod av 5 st kanonfina vintersträckor i trakterna kring Torsby.
MK Ratten hade lyckats mycket bra med sitt arrangemang, och bland annat så sändes rallyt i lokalradion, så man hade tidsrapportering och sände intervjuer med alla förarna ifrån varje sträcka. Tråkigt nog så var deltagarantalet inte högre än 38 st, så en och annan rallyförare gick helt enkelt miste om en fin vintertävling.
Peder och Niklas fick slita lite hårt den här tävlingen, men det värsta slitet hade kvällen innan då de bytte motor i rallybilen,tillsammans med Magnus Bohm och Lars Andersson så gjorde de ett hästjobb med motorbytet. Efter en hel del pyssel med elsystem som var av olika årsmodeller så kunde vid 12 tiden på natten lämna garaget och ge sig hemåt för några timmars välbehövlig sömn.
Peder gick ut som ensam B-förare i Volvo Original Elit klassen, som bestod av tre ekipage. Ett felaktigt däckval på första sträckan gjorde att de tappade 18 sekunder på värsta konkurenten, och kunde efter det aldrig riktigt komma ikapp. A-förarna Arne Rådström och Jan Östlund från MK Ratten respektive Munkfors i varsina Volvo 940 blev aldeles för svåra.
Det sena motorbytet gjorde att man inte riktigt hade haft tid att ställa in allt rätt, och de upplevde som de inte fick ut full effekt på de högre växlarna.
/ Fredrik